A mai gyakorlat két részből fog állni. Először is a nap folyamán figyeld meg, hányszor és milyen esetekben használod a „kell”, „muszáj”, „nem szabad”, „nem tudok csak úgy” kifejezéseket. Amikor észreveszed őket, a legjobb, ha fel is jegyzed, hogy milyen helyzetben, mivel kapcsolatban használtad ezeket. Megkérheted a munkatársadat, barátodat, párodat is, hogy jelezze, ha nem vennéd észre, hogy kimondtad őket.

A nap végén vedd elő a listádat, és végezd el a gyakorlat második részét!

Fejezd be az alábbi mondatokat, bármilyen témát választhatsz, akár teljesen eltérőeket is az egyes mondatoknál.

1. Nem szabad….

2. Muszáj…

3. Nem tudok csak úgy…

Most írd ugyanazokat a tartalmakat, csak már mondatkezdéssel, illetve fejezd be az alatta lévő feltételt is.

1. Nagyon is szabad…

Ennek az előfeltétele az, hogy….

2. Nem muszáj….

Ennek az előfeltétele az, hogy….

3. Nagyon is tudok….

Ennek az előfeltétele az, hogy….

Amikor elvégezted az átfordításokat, nézd meg, mennyire jóleső ez a második verzió? Ha könnyedén megtörtént az átfordítás, vajon mi tette szükségessé korábban a kényszerítő gondolatot?Van-e olyan a három eset közül, amelyet nem sikerült könnyedén átfordítani? Mi lenne, ha nem történne meg, ami elvileg muszáj?

Végül próbáld meg a Muszáj… mondatodat úgy kezdeni, hogy Úgy döntök…, és a korábbi tartalommal befejezni.

Milyen érzés ez így? Igaznak érzed-e ezt is akár?

Ha sok-sok „muszáj” mondatot van, időnként végezd el ezeket az átfordításokat, talán egy részük esetében rájössz, hogy a döntés mindvégig a Te kezedben volt (sőt, VAN!). Nagyszerű a rejtett blokkok, hiedelmek felismerésére, hiszen megláthatjuk, hogy nincs is korlát ott, ahol eddig képzeltük, saját magunk döntünk a cselekvéseink felett, igenis hatással vagyunk a történéseinkre. Növeli az énhatékonyság érzetét, a tudatosságot. Segít kilépni a kényszervezérelt működésből, és visszaszerezni az irányítást, ami az egyik legfontosabb a reziliencia, a lelki rugalmasság és az énerő megélése szempontjából.